Mindful Eating Sodexon ravintoloissa 6. - 8.10.2015

Mindful Eating Sodexon ravintoloissa 6. - 8.10.2015

Mindful eating eli tiedostava syöminen on yksi ruokamaailman kuumimmista suuntauksista tällä hetkellä esimerkiksi Yhdysvalloissa. Se on tavallaan vastaisku mukaan otetulle take away -ruoalle, monesti epäterveellisille herkuille, jotka nautitaan paikasta toiseen juosten tai tietokoneen vieressä. Lokakuun ruokateemamme on Mindful Eating, ja se järjestetään kaikissa Sodexon ravintoloissa ympäri Suomen, poislukien päiväkodit ja hoivapalvelussa.

- Sodexo on sitoutunut parantamaan ihmisten elämänlaatua. Täysipainoinen herkullinen ateria viihtyisässä ympäristössä auttaa meitä voimaan paremmin. Sodexon Mindful eating -ateriat on kehitetty kuluttajatrendejä kuunnellen yhdessä ravitsemusammattilaisten kanssa. Niissä on mietitty montaa asiaa, kuten ravitsemusarvoja, herkullisuutta, riittävää annoskokoa sekä raaka-aineiden hiilijalanjälkeä ja alkuperää, kehityspäällikkö Ritva Seppälä kertoo.

Teeman aikana tarjolla on päivittäin kaksi eri vaihtoehtoa: kasvisruoka tai annos, jossa on käytetty possua, kanaa tai kalaa. Ateriaan kuuluu myös sesongin antimista laadittu jälkiruoka. Ylipäätään teeman aikana herkutellaan kauden raaka-aineilla, kuten tuoreilla kasviksilla, juureksilla, marjoilla sekä kotimaisilla omenoilla.

Tarjolla on muun muassa paahdettua lohta, paprika-kurpitsansiemenkuorrutteella peruna-palsternakka pureen kera tai linssi-fetajuustopihvejä, jotka saavat rinnalleen savoijinkaali-täysjyväriisipilahvia sekä lämmintä tomaatti-basilika vinegretteä.

Pysähdy nauttimaan ruoasta

Aterioiden lisäksi teemassa on mietitty kokonaisvaltaisesti asiakkaan ruokailuhetkeä. Joissakin ravintoloissa on saatettu järjestää ruokailulle ns. hiljainen tila, jossa kännyköiden käyttö on kielletty.

- Tietoinen syöminen alkaa siitä, että nauttii jokaisesta hetkestä. Tiedostavassa syömisessä ruoasta nautitaan pala kerrallaan ja ruokapöytäkeskusteluissa pidättäydytään työasioista, sen sijaan ohjataan keskustelua ruokaan. Yksi hyvä neuvo onkin, että meidän tulisi päivittäin syödä ainakin yksi ateria tai välipala niin, että emme samalla vastaanota muita ärsykkeitä, vaan keskitymme ainoastaan ruokaan ja juomaan. Se tarkoittaa ruokailua ilman puhelinta, sanomalehteä, iPodia. jne. Syödään hitaasti nautiskellen. Usein jopa hiljaisuudessa.

- Sodexon teema-aterioissa on mietitty myös ruoan koostumusta niin, että ne tarjoavat elämyksiä ruokailijan kaikille aisteille. Tästä hyvä esimerkki on teemamme yksi jälkiruoista, jossa piimäpuolukkamoussen seassa on rapeaa popcornia ja kinuskia, Ritva kertoo.

Tiedostava syöminen saattaa olla hyvä ratkaisu esimerkiksi sellaiselle, jolla on taipumus syödä kerralla liikaa.

- Keskittymällä ruokailuun oppii huomaamaan, milloin on syönyt riittävästi. Tiedostavaa syömistä on helppo harjoittaa myös kotona, Ritva vinkkaa.

Seitsemän harjoitusta  syödä tiedostavasti

  1. Kunnioita ruokaa.
  2. Nauti ruuasta hyödyntämällä kaikkia kuutta aistiasi.
  3. Muista kohtuullinen annoskoko.
  4. Ota pienempiä suupaloja ja pureskele ne huolellisesti.
  5. Syö hitaasti välttääksesi ylensyömistä.
  6. Älä jätä aterioita väliin.
  7. Syö kasvispohjaista ravintoa oman ja planeetan hyvinvoinnin vuoksi.

Lähde: Thich Nhat Hanh & Lilian Cheung: Maistele ja nauti