Vietä lihaton päivä

Vietä lihaton päivä

Kasvisten lisääminen omaan ruokavalioon on sekä terveys- että ympäristöteko. Kansainvälistä Meatout day -päivää vietetään 20. maaliskuuta. Teemapäivän tavoitteena on lisätä tietoutta kasvissyönnin hyvistä puolista.

Meatout-päivää on vietetty vuodesta 1985 lähtien ympäri maailmaa. Keväällä vietettävän tapahtuman tarkoituksena on lisätä ihmisten tietoisuutta vegaanisen eli täysin kasvisperäisen ruoan eduista. Kantavia teemoja ovat kasvisruoan terveys- ja ympäristövaikutukset. Sodexo osallistuu Meatout-päivään levittämällä tietoa päivästä. 

– Tarkoitus ei ole saada ketään luopumaan liharuuista, vaan kokeilemaan uusia ruokavaihtoehtoja ja lisäämään kasvisten osuutta omassa ruokavaliossaan, toteaa Sodexon tuotekehityksestä vastaava Ritva Seppälä.

Suurin osa suomalaisista syö kasviksia alle suositeltujen määrien. Helppo tapa lisätä niiden kulutusta on syödä silloin tällöin ruokaa, jossa myös proteiinit saadaan kasviksista. Hyviä vaihtoehtoja ovat pavut, linssit, kikherneet tai tofu. Myös täysjyvävilja, siemenet ja pähkinät sisältävät proteiinia. Kasviksissa on paljon vitamiineja, jotka piristävät antavat energiaa kiireisen arjen keskellä.

– Uusimmat ravintosuositukset kehottavat vähentämään punaisen lihan syöntiä, ja niiden mukaan sitä saisikin syödä vain 500 grammaa viikossa. Tämän voi toteuttaa syömällä enemmän esimerkiksi kalaa, valkoista lihaa kuten siipikarjaa sekä kasvisruokaa, Seppälä jatkaa.

Jos kasvisruoka tuntuu vieraalta, hyvä tapa tutustua uusiin makuihin on esimerkiksi valita työpaikkalounaalla kerran viikossa kasvisvaihtoehto, tai pitää kotona kasvisruokapäivä. Kasvisruuan ei välttämättä tarvitse olla mitenkään ihmeellistä tai monimutkaista – esimerkiksi kaikille tutut pinaattiletut tai kasviskiusaus ovat perinteisiä suomalaisia kasvisruokia.

Säästä ympäristöä ja rahaa

Hyvä syy lisätä kasvisten osuutta omassa ruokavaliossaan on myös ympäristöystävällisyys. Ruokatuotanto synnyttää kolmanneksen keskimääräisen suomalaisen aiheuttamasta ympäristökuormasta. Kasvisten viljely kuluttaa ympäristöä vähemmän kuin lihantuotanto. Toki omaa hiilijalanjälkeään voi pienentää muutenkin kuin vähentämällä lihansyöntiä – esimerkiksi ottamalla lautaselleen vain sen verran ruokaa kuin pystyy syömään. Iso osa ruokatuotannon ympäristökuormituksesta syntyy juuri poisheitetystä ruuasta.

Syömällä runsaasti kasviksia voi myös vaikuttaa useiden sairauksien riskiin. Monien kasvisten sisältämät C-vitamiini ja beetakaroteeni toimivat antioksidantteina, joiden on todettu ehkäisevän sydän- ja verisuonisairauksia. Kasvisten sisältämä ravintokuitu taas auttaa painonhallinnassa lisäämällä kylläisyyden tunnetta, jolloin ei tule naposteltua liikaa. Ravintokuitu myös nopeuttaa ruuansulatuskanavan toimintaa. Runsaasti kasviksia syövä ei tarvitse kalliita ravintolisiä, joten porkkanoita popsimalla voi säästää. Ainoastaan auringosta saatavaa D-vitamiinia suositellaan syömään ravintolisänä.

Neljä syytä syödä enemmän kasviksia

1. Vitamiinit

Vihannekset ja hedelmät sisältävät paljon C- ja E-vitamiineja, magnesiumia, kaliumia, flavonoideja ja karoteeneja. Syömällä kasviksia monipuolisesti saat runsaan määrän elimistölle tarpeellisia ravintoaineita.

2. Terveys

Nauttimalla kasviksia suositellut puoli kiloa päivässä voit ehkäistä muun muassa sydän-, verisuoni- ja sepelvaltimotautia.

3. Ympäristö

Pitämällä kerran viikossa kasvisruokapäivän vähennät ruuan ympäristökuormitusta.

4. Maku

Kasvisruokaa kokeilemalla saat erilaisia makuelämyksiä ja voit löytää uusia suosikkiruokia.

 

Lähteet: Kuluttajaliitto, Ruokatieto Yhdistys, Kotimaiset Kasvikset Ry