Kysy ruoasta, me vastaamme.

Mietityttävätkö lounasruoan ravintoarvot tai raaka-aineet? Haluaisitko tietää enemmän hiilihydraattien tai vitamiinien vaikutuksesta terveyteen? Lähetä kysymyksesi Sodexon ravitsemusasiantuntijoille. Vastaamme kysymyksiin tällä palstalla. Vastauksia aiemmin lähetettyihin kysymyksiin näet tällä sivulla.

smetana

Mihin kaikkiin ruokiin smetana sopii?
- blondi(?)

Kiitos kysymyksestäsi! Smetana sopii niin kylmiin kuin lämpimiinkin ruokiin sekä leivontaan. Kylmissä ruoissa smetanaa voi käyttää esimerkiksi kalan, kasvisten tai dippikastikkeiden raaka-aineena, lisäkkeenä esimerkiksi vaahdotettuna keiton päälle, erilaisten täyttteiden raaka-aineena tai salaatinkastikkeena vaikkapa kaali- tai sienisalaateissa.

Smetana kestää hyvin kuumennusta ja sitä voi käyttää maustamaan lämpimiä ruokia, kuten erilasia patoja, kastikkeita, keittoja, uuni- tai kasvisruokia. Voimakkaan makunsa ansiosta jo 1 rkl smetanaa maustaa kivasti ruoan.

Smetana sopii myös leivontaan esimerkiksi se sopii käytettäväksi raaka-aineena kuppikakkujen, juustotorttujen, suolaisten piiraiden tai vohvelien valmistuksessa.

22.10.2014 klo 07:38
Katso vastaus »

Ravintosisältö ja ainesosaluettelo

Mikä estää sodexon ravintoloita laittamasta ruokien ainesosaluettelot ja ravintoainesisällöt avoimesti näkyville sekä ravintoloihin että nettiin? Miksi niitä pitää pantata johonkin kansioon, joka ehkä löytyy ravintolasta ja ehkä ei, ja jota ei aina kiireisenä lounastuntuna kehtaa pyytää henkilökunnalta? Olisi paljon helpompaa ja asiakasystävällisempää laittaa ne tiedot jo esille, kuten UniCafekin tekee. Tälläkin palstalla moni on niiden perään kysellyt, joten miksei palautteesta huolimatta mitään tapahdu? Sama kysymys vegaani- ja kananmunamerkinnöistä sekä lisätystä sokerista. Lisäksi esim. Viikin Ladonlukossa on usein ruokalistalla muuta kuin mitä tiskillä on, tai erityisruokavaliomerkinnät eivät pidä paikkaansa. Ihmiset haluavat tietää, mitä syövät, ja mielestäni kuluttajalla on oikeus nähdä ruokien raaka-aineet ja energiasisällöt ilman hankalaa kyselyä tai tunnetta, että on jotenkin vaativa tai rasittava asiakas.
- Huomenna UniCafehen?

Kiitos kysymyksistäsi! Sodexossa työskennellään koko ajan ravintosisältötietojen saamiseksi nettiin. Nettityökalu tulee pilotointiin ensi vuoden alussa, mutta valitettavasti tarkkaa ajankohtaa nettityökalun laajemmasta käyttöönotosta ei ole vielä määritelty. Pahoittelemme, kun joudumme tällä hetkellä edelleen kehoitamme teitä kysymään päivittäisiä ravintosisältötietoja ravintolan henkilökunnalta. He antavat mielellään tietoa päivän ateriavaihtoehdoista ja niiden sisällöstä.
 

11.11.2014 klo 07:36
Katso vastaus »

Parsasta kysymys

Saako parsaa mistään tähän aikaan vuodesta? Onko kaupoissa myytävänä vai mistä tuota vois kysyä?
- mika

Kiitos kysymyksestäsi! Parsaa löytyy syksyisin hyvin varustelluista kaupoista tai kauppahalleista. Parsan satokausi on touko- ja kesäkuussa ennen juhannusta. Parsaa tuodaan kyllä lähes koko vuoden Suomeen, mutta laatu ei ole läheskään samaa luokkaa kuin sesongin aikana. Sesongin ulkopuolella parsat ovat kuivempia ja usein tikkuisia. Parsaa voi ostaa myös säilykkeenä, mutta maku ei luonnollisesti vastaa tuoretta.
 

23.9.2014 klo 15:26
Katso vastaus »

Energiamäärät

Onko jostain nettisivusta saatavana tieto kuinka paljon mikäkin ateria sisältää energiaa? Meille töihin Sodexo toimittaa lämpimän ruuan, mutta laihduttajana on vaikea sitä syödä, kun ei tiedä yhtään miten paljon kaloreita siinä on.
- Kirsti Vehmaa/ ruusuorapihlaja@gmail.com

Kiitos kysymyksestä! Sodexon nettisivuilla ei ole ruokien ravintosisältötietoja. Tietoja kannattaa kysyä ravintolan henkilökunnalta, he antavat mielellään tietoa ruokien energiamääristä ja muista ravintosisältötiedoista.

Hyvä ja todella käyttökelpoinen apuväline aterian energiamäärän arviointiin on lautasmalli. Lautasmallissa puolet lautasellisesta täytetään kasviksilla joko raakoina (salaatteina, raasteina tai juurespaloilla) tai kypsennettyinä kasviksina. Neljäsosa varataan perunalle, riisillle, pastalle, ohralle tms hiilihydraattilisäkkeelle ja loppu neljännes on jotakin runsaasti proteiinia sisältävää syötävää, kuten kalaa, lihaa, kananamunaa tai palkoviljaa. Halutessaan voi korvata runsaasti hiilihydraatteja sisältävän osuuden lautasellaan kasviksilla.

Lautasmalli auttaa helposti kaikken syömisen energiamäärän arvioinnissa myös keitto-, pata- tai laatikkoruoissa. Esim. laatikkoruoat sisältävät proteiinia (jauhelihaa, kanasuikaleita, kalaa, papuja tms.) ja lisäksi usein myös muna-maitoa/ kasvislientä tai muuta maitotuotetta sisältävää nestettä, josta myös saadaan runsaasti proteiinia. Laatikkoruokaa nautitaan puolet annoksesta ja toinen puoli kasviksia.

8.9.2014 klo 12:06
Katso vastaus »

Sivut